

Ismert szürrealista jelszó szerint valami olyan „Szép, mint a varrógép és az esernyő véletlen találkozása a boncasztalon”. Magritte és a popkultúra találkozása azonban nem a boncasztalon, hanem egy lemezborítón történt. Ez nagy hatású randevúnak bizonyult és még a Beatles együttes és az Apple cég 30 évig tartó pereskedésére is kihatott.

Az alma, mint motívum, aztán többször felbukkant Magritte képein és két évvel halála után egyik zöld almás festménye a Jeff Beck Group legújabb lemezének borítóján tűnt fel. Innentől az alma és egyéb Magritte motívumok popkulturális karrierje megállíthatatlan volt. Számos lemezborítón kívül zeneszámokat, festményeket, filmeket és videojátékokat befolyásolt. Köztük a Beatles zenekar 1968-ban alakult üzleti holdingjának a nevét: Apple Corps. A név sok mindent elárul: a zenekar imádta a szóvicceket és Paul így állított emléket Magritte ’ez nem egy alma’ képeinek. A név ugyanis kiejtve azt jelenti almacsutka, a cég logója viszont egy ép, kerek zöld alma volt. Ismét csak egy játék a valósággal és ami azon túl van.
McCartney a cég megalapításakor ezt mondta: „Megpróbáljuk összehozni az üzletet és a szórakozást. Szerencsések vagyunk, hogy nekünk nincs szükségünk több pénzre. Tehát ez az első vállalat, ahol a főnökök nem a profitra hajtanak. Mi már az összes álmunkat megvalósítottuk. A lehetőséget most másoknak akarjuk megadni.” Aztán Paul kissé szürreálisan hozzátette: „Ez egy gyönyörű hely lesz, ahol gyönyörű dolgokat vásárolhatsz... afféle zabolázott bizarrság .... egyfajta nyugati kommunizmus.”
Paul gyönyörű kommunizmusa hamar véget ért. A cég majdnem szétesett, amikor a laza üzleti modellnek köszönhetően minden arra járó hippit felvettek, akik aztán a cég pénzét drogra, italra, bulira és utazásra költötték. Nem beszélve azokról az álmodozó „tehetségekről”, akik a cég nagylelkű támogatásával igen hamar eltűntek a londoni marihuánás ködben, anélkül, hogy bármi maradandót alkottak volna.
Persze azért volt egy nagy haszna a cégnek: a Beatles tagjai jelentős bevételüket a cégbe csatornázva elkerülték a magas angol adókat és a holding, mint az együttes gazdasági ügyintézője, vígan túlélte a csúnya kommunizmus összeomlását is. A cég, hippik nélkül a menedzsmentben, de az eredeti Apple Corps néven, még ma is fut.



A valóság néha bizarrabb, mint az álmok. Magritte, például, egyszer megfestett egy élethű 500 frankost, rajta a pipázó II. Lipót királlyal. De azt nem gondolta, hogy halála után ő maga fog az új belga 500 frankoson díszelegni. Ilyen tehát van.
De arról még nem hallottam, hogy a Magritte-örökösök perelnék az Apple Corps-t a felhasznált alma-motívum miatt. Vagy a belga almatermelők a Magritte-örökösöket. Vagy a katolikus egyház az almatermelőket, Ádámra, Évára és az almájukra hivatkozva.
De az már tényleg nagyon szürreális volna, nem?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése